En ID-kapning kan gå till på många olika sätt, men det finns ett antal händelser att vara extra uppmärksam på som kan vara tecken på att du blivit ID-kapad.
10 tecken på att du kan ha blivit ID-kapad:
- Du får meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig
- Du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor eller tjänster som du inte har beställt
- Du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt
- Du får papper från banken som du inte känner igen
- Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på ditt kontoutdrag
- Du får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om
- Du får avslag på lån och krediter som du själv försöker ta
- Du upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig
- Du får ingen post eller får meddelande om en adressändring du inte har beställt
- Du får orderbekräftelser och välkomstbrev för varor och tjänster du inte har beställt
Hur funkar UC ID-Skydd?
Med UC ID-Skydd får du ett sms eller epost direkt när en kreditupplysning görs via UC. Ändras andra uppgifter i din kreditupplysning får du reda på det inom 24 timmar. Det betyder att du snabbt kan agera om någon tex försöker ta ett lån eller handla på kredit i ditt namn. Tjänsten varnar också om någon försöker ändra din folkbokföringsadress, vilket är ett vanligt första steg i en ID-kapning.
Skulle du bli drabbad av ID-kapning hjälper vi på UC dig att komma till rätta med problemen. I UC ID-Skydd ingår också en försäkring som skyddar dig mot ekonomisk förlust i samband med en ID-kapning.