De flesta av oss använder idag BankID för att utföra viktiga ärenden hos banker, myndigheter, vid e-handel och andra aktörer. Det är i sig en trygg och säker lösning som är framtagen för att klara krav på säkerhet från både myndigheter och banker. Men trots att teknikenför BankID är säker blir användaren ibland lurad av bedragare vilket kan få stora konsekvenser.
– Om en användares BankID hamnar i orätta händer kan bedragaren göra stor ekonomisk skada. Det kan handla om att bli bestulen på stora summor pengar samtidigt som bedragaren tar ut lån i användarens namn. Tyvärr ser vi att denna typ av bedrägeri blir allt vanligare, säger Jonas Hammarlund säkerhetsexpert på cxLoyalty.
BankID används brett i vårt samhälle idag. Bara i år beräknas över 8 miljoner svenskar använda sitt BankID vid sammanlagt 4,5 miljarder tillfällen (inloggningar och underskrifter). Men är det en tjänst man kan känna sig trygg med?
I undersökningen Svenskarna och Internet 2019 uppger så mångasom en femtedel (22 %) att de blivit kontaktade på internet av någon som bett om att få deras bankuppgifter eller andra personliga uppgifter. Bedrägerier där användarens BankID blir utnyttjat sker ofta via telefon eller internet där bedragaren uppger sig för att vara från ett legitimt företag som till exempel en bank eller ett försäkringsbolag och uppmanar användaren att verifiera sig via BankID. Det är viktigt att komma ihåg att BankID är en värdehandling och ska skyddas som en sådan. För att känna sig tryggare bör man följa ett antal säkerhetstips kring hantering och användning.