Allmänna villkor
Gäller från och med den 22 maj 2017.
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor samt de övriga bestämmelser, instruktioner och policys som dessa allmänna villkor hänvisar till (fortsättningsvis benämnda som "villkoren") gäller då UC AB (fortsättningsvis benämnt som "UC") tillhandahåller en tjänst från webbplatsen www.minuc.se (fortsättningsvis benämnd som "tjänsten" eller "tjänsterna") till en privatperson (fortsättningsvis benämnd som "kund" eller "kunden"). Tjänsternas närmare innehåll anges i vid var tid gällande beskrivning av tjänsterna på www.minuc.se (fortsättningsvis benämnd som "webbplatsen"). Tjänsternas beskrivning på webbplatsen, innehållet vid kundens accept vid registrering samt villkoren utgör avtalet mellan UC och kunden (fortsättningsvis benämnt som "Avtalet"). Inom ramen för tjänsterna tillhandahåller UC kreditupplysnings- och informationstjänster till kunden. Kreditupplysningstjänster regleras av kreditupplysningslagen (SFS 1973:1173).
2. Registrering och godkännande av villkoren
Genom att kunden registrerar sig för tjänsten godkänner kunden villkoren i detta Avtal och informeras om att för tjänsten nödvändiga personuppgifter registreras i enlighet med UC:s vid var tid gällande Integritetspolicy samt att UC behandlar personuppgifter för marknadsföringsändamål. Vid registrering uppstår ett bindande avtal mellan kunden och UC. UC förbehåller sig rätten att vägra tillhandahålla tjänsterna om beställning eller nyttjande av tjänsterna sker i strid med villkoren i detta Avtal.
3. Beställning och inloggning
Beställning av tjänst och registrering sker på webbplatsen (www.minuc.se), via telefon eller annan kanal som UC vid var tid tillhandahåller kunden.
Efter registrering skickar UC en bekräftelse om beställning till kunden. Kunden kan efter beställningen logga in med e-legitimation och ta del av tjänsten.
4. Villkor för nyttjande av tjänsterna
Tjänsterna Min Bevakning som ingår i UC ID-Skydd samt Min Upplysning är tillgängliga för privatpersoner som är över 16 år och folkbokförda i Sverige. För personer över 16 år men under 18 år krävs målsmans samtycke för att få tillgång till tjänsterna.
Tjänsten Mitt Kreditbetyg, som också ingår i tjänsten Kreditkollen, är tillgänglig för privatpersoner som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
Kunden får enbart använda tjänsten för eget bruk och i enlighet med gällande lagar och föreskrifter. Nyttjande av annans personuppgifter vid beställning och nyttjande av tjänsten är förbjudet och överträdelser kan komma att polisanmälas.
5. Försäkring
ID-stöldförsäkring
Försäkringen innefattar Min Bevakning vilket innebär att kunden aviseras via sms och e-post vid förändringar som uppstår i kundens kreditupplysning hos UC. I försäkringen ingår även telefonassistans dit kunden kan ringa dygnet runt och få assistans vid exempelvis en eventuell ID-kapning. Det tredje momentet är försäkring mot kvarstående skuld. För mer information se Förköpsinformation samt Fullständiga försäkringsvillkor.
6. Tjänster
Kreditkollen
Tjänsten innefattar Min Upplysning och Mitt Kreditbetyg, se följande beskrivningar.
Min Upplysning
Via tjänsten kan kunden ta del av sin egen kreditupplysning. Kreditupplysningen ger information om bland annat registrerad inkomst samt skulder.
Mitt Kreditbetyg
Tjänsten presenterar kundens kreditbetyg vilket motsvarar kundens kreditvärdighet. Kreditbetyget presenteras utifrån en skala i intervallet "svagt" till "utmärkt".
7. Pris och villkor för betalning
Kunden ska betala det pris som anges på webbplatsen i samband med beställning av respektive tjänst. Om kunden köper tjänst via webbplatsen gäller kortbetalning som betalningsmetod och om kunden väljer att köpa tjänst via telefon erlägger kunden betalning mot faktura.
Vid betalning med kort dras beloppet omgående vid köp av tjänst. Vid månatliga abonnemang sker automatiska kortbetalningar samma dag varje månad. Om täckning saknas vid den automatiska kortbetalningen förbehåller sig UC att göra ytterligare uttagsförsök under de kommande 28 dagarna. Om det fortfarande saknas täckning efter 28 dagar kommer UC att sända kunden en faktura med det totala kvarstående beloppet för abonnemangstiden. UC får även sända kunden en faktura om kortet blir ogiltigt eller om den automatiska kortbetalningen av annan anledning inte går att genomföra. Om kunden mottar faktura är betalningstiden 14 dagar. Om kunden är sen med betalningen debiteras dröjsmålsränta med för närvarande 24 %. Kunden riskerar även att bli skyldig att betala avgifter för påminnelse och inkasso vid utebliven betalning. Påminnelseavgiften är för närvarande 60 kronor. UC har rätt att pantsätta eller överlåta sin fordran enligt faktura.
Vid fakturabetalning är betalningstiden 14 dagar. Om kunden är sen med betalningen debiteras dröjsmålsränta med för närvarande 24 %. Kunden riskerar även att bli skyldig att betala avgifter för påminnelse och inkasso vid utebliven betalning. Påminnelseavgiften är för närvarande 60 kronor. UC har rätt att pantsätta eller överlåta sin fordran enligt faktura.
8. Information om behandling av personuppgifter
UC värnar om kundens personliga integritet och följer de lagar och regler som finns, exempelvis i personuppgiftslagen.
Kunden samtycker till att personuppgifter får användas i enlighet med UC:s vid var tid gällande Integritetspolicy. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter Sådan återkallelse begränsas till att endast avse den del av behandlingen som rör direkt marknadsföring. Resterande personuppgifter är nödvändiga för att UC ska kunna tillhandahålla tjänsten till dig.
9. Ändring av pris och villkor
UC förbehåller sig rätten att ändra villkoren, inkluderat men inte exkluderat pris för tjänsterna med anledning av t.ex. villkorsändring som följer av förändrad lagstiftning eller myndighets beslut eller åtgärd. Ändringarna träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter att meddelande om ändrade villkor/priser lämnats till kunden. Om kunden inte kan acceptera ändring har denne rätt att omedelbart och avgiftsfritt säga upp Avtalet före den dag ändring ska börja gälla. Om uppsägning inte görs anses kunden ha godkänt ändringen.
Om UC och kunden har överenskommit om bindningstid för tjänst, får en ändring av villkor, inkluderat men inte exkluderat pris, som är till nackdel för kunden verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. UC har däremot rätt att ändra villkor/pris med ikraftträdande under gällande bindningstid om ändringen förorsakats av höjda priser från externa underleverantörer, myndighets beslut eller ändrad lagstiftning. Om kunden inte kan acceptera ändring har denne rätt att omedelbart och avgiftsfritt säga upp Avtalet före den dag ändring ska börja gälla. Om uppsägning inte görs anses kunden ha godkänt ändring.
Meddelande om ändrade priser och övriga villkor som är till nackdel för kunden lämnas till kunden via den e-postadress som kunden angett till UC eller via post. Meddelanden som lämnats via e-post anses ha nått kunden omedelbart. Har meddelande skickats till kunden via post, ska meddelandet anses ha nått kunden senast på femte dagen efter avsändandet. Övriga ändringar, dvs. ändringar som inte är till nackdel för kunden, kan UC meddela via e-post, post eller genom att publicera dessa på webbplatsen.
10. Ångerrätt
Kunden har i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) rätt att frånträda avtalet genom att till UC sända ett meddelande inom fjorton (14) dagar från beställning av tjänsterna. Om kunden väljer det finns möjlighet att använda standardformulär för utövande av ångerrätt, vilket finns på Konsumentverkets hemsida www.kov.se. Ångerrätten bortfaller om kunden inom denna period har börjat nyttja tjänsterna.
11. Reklamation
Invändning mot faktura eller begäran om prisavdrag eller skadestånd, ska för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid efter det att den omständighet som föranlett invändningen eller begäran upptäckts eller bort upptäckas. Reklamation kan framföras muntligen eller skriftligen. Begäran om skadestånd ska dock alltid göras skriftligen.
12. Rättelse och registerutdrag
Om kunden anser att en uppgift om denne i ett register är oriktig eller missvisande har kunden rätt att omgående kontakta UC för begäran av rättelse. Begäran av rättelse lämnas skriftligen till UC till följande adress:
UC AB
Utredningen
117 88 Stockholm
Faxnummer: 08-670 90 95.
E-post: utredningen@uc.se.
Kunden har även rätt att en gång per år kostnadsfritt beställa ett registerutdrag på sig själv. Av beställningen ska framgå att kunden önskar beställa ett registerutdrag samt kundens personnummer. Beställning av registerutdrag ska göras skriftligen och undertecknas av kunden. Beställningen ska lämnas skriftligen till UC till följande adress:
UC AB
Registerutdrag
117 88 Stockholm
13. Ändring av personuppgifter
Kunden skall underrätta UC om ändringar i personuppgifter, och annat som kan tänkas påverka UC:s skyldigheter och rättigheter enligt dessa villkor. Kunden ansvarar för att uppgifter om e-post adress och telefonnummer är aktuella. Ändringar av e-post adress och/eller telefonnummer gör kunden på webbplatsen.
Vid ändring av adress är det kundens ansvar att utskick som UC skickar till kundens folkbokföringsadress vidarebefordras till kundens nya adress. Detta kan ske genom ändring av folkbokföringsadressen alternativt att lägga en hänvisning från folkbokföringsadressen till den nya bostadsadressen.
14. Force majeure
UC är befriad från skyldighet att ersätta skada, fullgöra förpliktelse och/eller att tillhandahålla tjänsten, om skadan eller underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför UC:s kontroll ("befriande omständighet") och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet av förpliktelserna och/eller tillhandahållande av tjänsten. Detsamma gäller om underlåtenheten har sin grund i försenade leveranser från UC:s underleverantör som orsakats av befriande omständighet. Såsom befriande omständighet kan anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetskonflikt, blockad, krig, upplopp, sabotage, extrema väderförhållanden, blixtnedslag, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse.
I fall av händelse som utgör befriande omständighet ska UC snarast underrätta kunden om den uppskattade omfattningen av händelsen och den förväntade längden under vilken UC inte kommer att kunna fullgöra förpliktelse och/eller tillhandahålla tjänsten.
15. Begränsning av UC:s ansvar
Kunden har rätt till ersättning för direkt skada som UC förorsakat genom vårdslöshet. Kunden har inte rätt till ersättning för indirekta skador, såsom utebliven vinst eller andra följdskador. UC ansvarar inte för skada som uppkommer på grund av innehåll i data eller annan information som förmedlas vid användning av tjänsten eller kundens vidtagna åtgärder som en följd av användandet av tjänsten. UC ansvarar inte heller för skada orsakad av datavirus eller motsvarande, försening, förvanskning eller förlust av data eller för kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man.
16. Avtalstid och uppsägning av avtal
Avtalets bindningstid för respektive tjänst anges på webbplatsen.
Om UC och kunden har avtalat om att Avtalet ska gälla för viss tid (abonnemang), kan Avtalet senast sägs upp en (1) månad före avtalstidens (abonnemangets) utgång. Vid utebliven uppsägning förlängs Avtalet automatiskt att gälla tillsvidare med en (1) månadsuppsägningstid.
17. Verkningar av avtalets upphörande och förtida upphörande
Vid avtalets upphörande upphör kundens rätt att nyttja tjänsterna.
Om kunden säger upp Avtalet med anledning av ändring i dessa villkor eller priser till vilka tjänsterna tillhandahålls, krediterar UC kunden i förekommande fall det belopp som avser tiden efter avtalets upphörande, om kunden betalat i förskott för att nyttja tjänsterna.
18. Överlåtelse
UC äger rätt att överlåta Avtalet till ett annat bolag inom samma koncern eller till tredje man som förvärvat den verksamhet som tillhandhåller tjänsten.
19. Rättsliga åtgärder och tvistlösning
Tolkning och tillämpning av detta Avtal ska ske enligt svensk rätt. Tvist med anledning av detta Avtal eller villkor ska avgöras av allmän domstol. Kunden kan vid klagomål även vända sig till Allmänna reklamationsnämnden. För att nämnden ska pröva ärendet finns bland annat vissa värde- och tidsgränser:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5
Box 174, 101 23 Stockholm
20. Kontaktuppgifter
UC AB
Organisationsnummer: 556137-5113
Postadress: 117 88 Stockholm
E-post: minuc@uc.se
Hemsida: www.minuc.se
Allmänna villkor
För nyttjande av tjänster från minUC
Gäller från och med den 25 april 2016.
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor samt de övriga bestämmelser, instruktioner och policys som dessa allmänna villkor hänvisar till (fortsättningsvis benämnda som "villkoren") gäller då UC AB (fortsättningsvis benämnt som "UC") tillhandahåller en tjänst från webbplatsen www.minuc.se (fortsättningsvis benämnd som "tjänsten" eller "tjänsterna") till en privatperson (fortsättningsvis benämnd som "kund" eller "kunden"). Tjänsternas närmare innehåll anges i vid var tid gällande beskrivning av tjänsterna på www.minuc.se (fortsättningsvis benämnd som "webbplatsen"). Tjänsternas beskrivning på webbplatsen, innehållet vid kundens accept vid registrering samt villkoren utgör avtalet mellan UC och kunden (fortsättningsvis benämnt som "Avtalet"). Inom ramen för tjänsterna tillhandahåller UC kreditupplysnings- och informationstjänster till kunden. Kreditupplysningstjänster regleras av kreditupplysningslagen (SFS 1973:1173).
2. Registrering och godkännande av villkoren
Genom att kunden registrerar sig för tjänsten godkänner kunden villkoren i detta Avtal och informeras om att för tjänsten nödvändiga personuppgifter registreras i enlighet med UC:s vid var tid gällande Integritetspolicy samt att UC behandlar personuppgifter för marknadsföringsändamål. Vid registrering uppstår ett bindande avtal mellan kunden och UC. UC förbehåller sig rätten att vägra tillhandahålla tjänsterna om beställning eller nyttjande av tjänsterna sker i strid med villkoren i detta Avtal.
3. Beställning och inloggning
Beställning av tjänst och registrering sker på webbplatsen (www.minuc.se) eller via telefon.
Efter registrering skickar UC en bekräftelse om beställning till kundens e-postadress. Bekräftelsen innehåller information om beställningen, samt kvitto. Kunden kan efter beställningen logga in med e-legitimation och ta del av tjänsten.
4. Villkor för nyttjande av tjänsterna
Tjänsterna Min Bevakning som ingår i UC ID-Skydd och i ID-Stöldförsäkring samt Min Upplysning är tillgängliga för privatpersoner som är över 16 år och folkbokförda i Sverige. För personer över 16 år men under 18 år krävs målsmans samtycke för att få tillgång till tjänsterna.
Tjänsten Mitt Kreditbetyg, som också ingår i tjänsten Kreditkollen, är tillgänglig för privatpersoner som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
Kunden får enbart använda tjänsten för eget bruk och i enlighet med gällande lagar och föreskrifter. Nyttjande av annans personuppgifter vid beställning och nyttjande av tjänsten är förbjudet och överträdelser kan komma att polisanmälas.
5. Tjänster
UC ID-Skydd
Tjänsten innefattar Min Bevakning vilket innebär att kunden aviseras via sms och e-post vid förändringar som uppstår i din kreditupplysning hos UC. I tjänsten ingår telefonassistans dit kunden kan ringa dygnet runt och få assistans vid exempelvis en eventuell ID kapning. Den tredje delen är en försäkring, se Förköpsinformation samt Fullständiga försäkringsvillkor för försäkringsmomentet. Tjänstens pris är angivet på webbplatsen och presenteras i samband med beställningen. Tjänsten löper som abonnemang med bindningstid på tolv (12) månader, därefter tills vidare med en (1) månads uppsägningstid. Vid betalning med kort dras beloppet den dagen i månaden som kunden tecknade tjänsten.
Om tjänsten UC ID-Skydd erbjuds tillsammans med en partner, ingår i samtliga fall Min Bevakning och i vissa fall de två övriga momenten. Vilka moment som ingår anges på webbplatsen.
Kreditkollen
Tjänsten omfattar Min Upplysning och Mitt Kreditbetyg, se följande beskrivningar. Tjänstens pris är angivet på webbplatsen och presenteras i samband med beställningen. Tjänsten löper som abonnemang med bindningstid på tolv (12) månader, därefter tills vidare med en (1) månads uppsägningstid. Vid betalning med kort dras beloppet den dagen i månaden som kunden tecknade tjänsten.
Min Upplysning
Via tjänsten kan kunden ta del av sin egen kreditupplysning. Kreditupplysningen ger information om bland annat registrerad inkomst samt skulder. Tjänstens pris är angivet på webbplatsen och presenteras i samband med beställningen.
Mitt Kreditbetyg
Tjänsten presenterar kundens kreditbetyg vilket motsvarar kundens kreditvärdighet. Kreditbetyget presenteras utifrån en skala i intervallet "svagt" till "utmärkt". Tjänstens pris är angivet på webbplatsen och presenteras i samband med beställningen.
6. ID-stöldförsäkring
Försäkringen innefattar Min Bevakning vilket innebär att kunden aviseras via sms och e-post vid förändringar som uppstår i kundens kreditupplysning hos UC. I försäkringen ingår telefonassistans dit kunden kan ringa dygnet runt och få assistans vid exempelvis en eventuell ID-kapning. Den tredje delen är momentet Kvarstående skuld. Försäkringens pris är angivet på webbplatsen och presenteras i samband med att försäkringen tecknas. Försäkringen löper med bindningstid på tolv (12) månader. Betalning sker med kort i samband med att försäkringen tecknas. För mer information se Förköpsinformation.
7. Pris och villkor för betalning
Kunden ska betala det pris som anges på webbplatsen i samband med beställning av tjänsten.
UC förbehåller sig rätten att ändra priset för tjänsten. Meddelande om ändrade priser lämnas till kunden via e-post eller genom webbplatsen. Ändringarna träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter att meddelande om ändrade priser lämnats till kunden.
8. Information om behandling av personuppgifter och dess ändamål
UC värnar om kundens personliga integritet och följer de lagar och regler som finns, exempelvis i personuppgiftslagen.
Kunden samtycker till att personuppgifter får användas i enlighet med UC:s vid var tid gällande Integritetspolicy. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter Sådan återkallelse begränsas till att endast avse den del av behandlingen som rör direkt marknadsföring. Resterande personuppgifter är nödvändiga för att UC ska kunna tillhandahålla tjänsten till dig.
9. Ändring av dessa villkor
UC har rätt att ändra dessa villkor med anledning av t.ex. (men inte uteslutande) villkorsändring som följer av förändrad lagstiftning eller myndighets beslut eller åtgärd. Meddelande om ändrade villkor lämnas till kunden via post, e-post eller på webbplatsen. Ändringarna träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter att meddelande om ändrade villkor lämnats till kunden.
Om UC och kunden har överenskommit om bindningstid för tjänsten, får en ändring av avtalsvillkoren som är till nackdel för kunden verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. UC har däremot rätt att ändra villkor med ikraftträdande under gällande bindningstid om ändringen förorsakas av höjda priser från externa underleverantörer, myndighets beslut eller ändrad lagstiftning. Kunden har rätt att i sådant fall säga upp Avtalet i enlighet med punkt 15. Genom att använda tjänsterna efter att en villkorsändring har trätt i kraft anses kunden ha godkänt de nya villkoren.
Vid var tid gällande villkor framgår på webbplatsen. Det åligger kunden att regelbundet besöka webbplatsen för att se om eventuella ändringar skett.
10. Ångerrätt
Kunden har i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) rätt att frånträda avtalet genom att till UC sända ett meddelande inom fjorton (14) dagar från beställning av tjänsterna. Om kunden väljer det finns möjlighet att använda standardformulär för utövande av ångerrätt, vilket finns på Konsumentverkets hemsida www.kov.se. Ångerrätten bortfaller om kunden inom denna period har börjat nyttja tjänsterna.
11. Reklamation
Invändning mot faktura eller begäran om prisavdrag eller skadestånd, ska för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid efter det att den omständighet som föranlett invändningen eller begäran upptäckts eller bort upptäckas. Reklamation kan framföras muntligen eller skriftligen. Begäran om skadestånd ska dock alltid göras skriftligen.
12. Rättelse och registerutdrag
Om kunden anser att en uppgift om denne i ett register är oriktig eller missvisande har kunden rätt att omgående kontakta UC för begäran av rättelse. Begäran av rättelse lämnas skriftligen till UC till följande adress:
UC AB
Utredningen
117 88 Stockholm
Faxnummer: 08-670 90 95.
E-post: utredningen@uc.se.
Kunden har även rätt att en gång per år kostnadsfritt beställa ett registerutdrag på sig själv. Av beställningen ska framgå att kunden önskar beställa ett registerutdrag samt kundens personnummer. Beställning av registerutdrag ska göras skriftligen och undertecknas av kunden. Beställningen ska lämnas skriftligen till UC till följande adress:
UC AB
Registerutdrag
117 88 Stockholm
12. Ändring av personuppgifter
Kunden skall underrätta UC om ändringar i personuppgifter och annat som kan tänkas påverka UC:s skyldigheter och rättigheter enligt dessa villkor.
Vid ändring av adress är det kundens ansvar att utskick som UC skickar till kundens folkbokföringsadress vidarebefordras till kundens nya adress. Detta kan ske genom ändring av folkbokföringsadressen alternativt att lägga en hänvisning från folkbokföringsadressen till den nya bostadsadressen.
13. Force majeure
UC är befriad från skyldighet att ersätta skada, fullgöra förpliktelse och/eller att tillhandahålla tjänsten, om skadan eller underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför UC:s kontroll ("befriande omständighet") och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet av förpliktelserna och/eller tillhandahållande av tjänsten. Detsamma gäller om underlåtenheten har sin grund i försenade leveranser från UC:s underleverantör som orsakats av befriande omständighet. Såsom befriande omständighet kan anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetskonflikt, blockad, krig, upplopp, sabotage, extrema väderförhållanden, blixtnedslag, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse.
I fall av händelse som utgör befriande omständighet ska UC snarast underrätta kunden om den uppskattade omfattningen av händelsen och den förväntade längden under vilken UC inte kommer att kunna fullgöra förpliktelse och/eller tillhandahålla tjänsten.
14. Begränsning av UC:s ansvar
Kunden har rätt till ersättning för direkt skada som UC förorsakat genom vårdslöshet. Kunden har inte rätt till ersättning för indirekta skador, såsom utebliven vinst eller andra följdskador. UC ansvarar inte för skada som uppkommer på grund av innehåll i data eller annan information som förmedlas vid användning av tjänsten eller kundens vidtagna åtgärder som en följd av användandet av tjänsten. UC ansvarar inte heller för skada orsakad av datavirus eller motsvarande, försening, förvanskning eller förlust av data eller för kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man.
15. Avtalstid och uppsägning av avtal
Avtalets bindningstid för respektive tjänst anges på webbplatsen.
Om UC och kunden har avtalat om att Avtalet ska gälla för viss tid (abonnemang), kan Avtalet tidigast sägs upp vid avtalstidens (abonnemangets) utgång, avtalet löper då ut efter en (1) månad. Vid utebliven uppsägning förlängs Avtalet automatiskt att gälla tillsvidare med en (1) månadsuppsägningstid.
16. Verkningar av avtalets upphörande och förtida upphörande
Vid avtalets upphörande upphör kundens rätt att nyttja tjänsterna.
Om kunden säger upp Avtalet med anledning av ändring i dessa villkor eller priser till vilka tjänsterna tillhandahålls, krediterar UC kunden i förekommande fall det belopp som avser tiden efter avtalets upphörande, om kunden betalat i förskott för att nyttja tjänsterna.
17. Överlåtelse
UC äger rätt att överlåta Avtalet till ett annat bolag inom samma koncern eller till tredje man som förvärvat den verksamhet som tillhandhåller tjänsten.
18. Rättsliga åtgärder och tvistlösning
Tolkning och tillämpning av detta Avtal ska ske enligt svensk rätt. Tvist med anledning av detta Avtal eller villkor ska avgöras av allmän domstol. Kunden kan vid klagomål även vända sig till Allmänna reklamationsnämnden:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5
Box 174, 101 23 Stockholm
19. Kontaktuppgifter
UC AB
Organisationsnummer: 556137-5113
Postadress: 117 88 Stockholm
E-post: minuc@uc.se
Hemsida: www.minuc.se