Bedrägeri - vad är det och hur skyddar du dig?

Artiklar & Kunskap

Här kan du läsa om vad bedrägeri är för något, vilka olika typer av bedrägeri det finns och hur du kan skydda dig enklast mot att själv inte bli utsatt! Läs mer här.

Vad är bedrägeri?

Någon lurar dig till att lämna ut personliga koder eller använder ditt personnummer eller kortnummer för att köpa varor och tjänster. Detta är flera exempel på bedrägerier och straffbart. Bedrägeri är när en bedragare lämnar ofullständiga, oriktiga eller vilseledande uppgifter med avsikt att skada dig och få egen vinning. Bedrägerierna har ökat de senaste åren i alla kategorier och det krävs kunskap för att skydda sig. Alla bedrägerier ska polisanmälas.

ID-kapning

Någon använder ditt namn eller ditt personnummer för att ta krediter, köpa varor eller tjänster. Detta är olovlig identitetsanvändning och blir tyvärr mer och mer vanligt. Hur kan du skydda du dig?

  1. Anmäl alltid förlorad identitetshandling.
  2. Sätt lås på brevlådan så att ingen obehörig kommer åt din post.
  3. Lämna inte ut personuppgifter muntligt eller skriftligt, varken i verkliga livet eller på internet.
  4. Använd tjänster som ger dig direkt information när kreditupplysningar tas på dig. Detta ger dig möjlighet att agera snabbt om du blir drabbad.
  5. Bevara personuppgifter på ett säkert ställe och släng inte brev med personuppgifter i återvinningen.
  6. Öppna inte okända länkar på datorn eller telefonen.
  7. Uppdatera regelbundet virusskydd på datorn och telefonen och undvik att använd samma lösenord till olika tjänster.

Skydda dig redan idag mot ID-kapning och få reda på när någon förösker att göra en ID-kapning genom att skaffa UC ID-skydd!

Telefonbedrägeri

Telefonbedrägerierna ökar med snabb takt. En person ringer och utger sig att vara från din bank eller en myndighet. Du ombeds att logga in på din BankID eller att lämna ifrån dig personliga koder. Hur kan du skydda dig?

  1. Lämna inte ut koder eller kontouppgifter, dessa är personliga värdehandlingar.
  2. Använd inte BankID när du blivit kontaktad över telefon.
  3. Är du osäker på att det verkligen är din bank som ringer, lägg på luren och ring tillbaka för att kontrollera.

Fakturabedrägeri

Du får påhittade fakturor på varor och tjänster du inte beställt. Vanligt är att småföretagare och privatpersoner drabbas. Ofta börjar bedrägeriet med att du bli uppringd av en telefonförsäljare och du luras in ett avtal. Hur kan du skydda dig?

Ingå aldrig ett avtal per telefon. Från och med september i år krävs ett skriftligt godkännande från dig.

  1. Be om offert på erbjudandet. Om det inte är möjligt, avsluta samtalet.
  2. Polisanmäl bluffakturor.
  3. Bestrid bluffakturan och motsätt dig betalning.

Kortbedrägeri

Ökad internetanvändning och e-handel kan vara orsaker till att bedrägerier på nätet blir alltmer vanligt. Men också så kallad skimming är fortsatt en risk när ditt kort läses av i en uttagsautomat eller i automaten vid bensinpumpen när du ska tanka. Hur kan du skydda du dig?

  1. Lämna inte ifrån dig kort eller kortnummer.
  2. Använd chip före magnetremsan på kortet, det är säkrare.
  3. Förvara aldrig kod och kort på samma ställe.
  4. Skydda din kod och CVC-kod på kortet.
  5. Var uppmärksam på uttagsautomater eller kortläsare som ser misstänksamma ut.
  6. Om ditt kort fastnar i uttagsautomaten, kontakta banken genast och stanna kvar på platsen.
  7. Spärra alltid ditt kort hos banken om du tappat det och gör en polisanmälan.
  8. Kontrollera regelbundet dina kontoutdrag för att upptäcka misstänkta köp och uttag.
  9. Handla endast utifrån godkända och säkra webbsidor.
  10. Använd separata kort eller konton för e-handel eller sätt lås på ditt kort för e-handelsköp.
Laddar