Phishing och nätfiske - Vi förklarar begreppen och ger exempel

Artiklar & Kunskap

Phishing eller nätfiske som det heter på svenska är ett sätt att ”fiska” efter personlig och känslig information som lösenord eller kortnummer. Phishing skickas som massutskick till flera användare på en och samma gång och ser ofta äkta ut med avsändarens företagslogotyp och adress. Därför är det många gånger svårt att bedöma om e-posten är en bluff eller inte.

Det finns flera olika typer av nätfiske. Det kan vara en e-post som ser ut att komma från en välkänd källa som ett företag, en bank eller organisation där du ska lämna ifrån dig personliga uppgifter. Andra e-post lockar med olika typer av erbjudande där du ska klicka på en länk i e-posten för att komma till erbjudandet. Syftet oavsett tillvägagångssätt är att komma över personlig information som till exempel användarnamn och lösenord, personnummer, kreditkortsnummer eller bankkontonummer som sedan kan användas för bedrägerier som att ta ut pengar från dina bankkonton, utnyttja dina krediter på kortet eller att ansöka om nya krediter i ditt namn.

Se upp med misstänkta e-post som:

  1. Ber dig att lämna ifrån dig kort- eller kontonummer.
  2. Ber dig lämna ifrån dig lösenord.
  3. Ber dig att klicka på okända länkar.
  4. Ber dig verifiera din kontoinformation.
  5. Hotar med att stänga ner ditt konto på kort tid.
  6. Lockar med osannolika erbjudanden.
  7. Innehåller dålig grammatik, stavning eller ordföljd.
  8. Innehåller konstiga rubriker eller icke-personligt tilltal i mailet.

Hur ser en e-post med phishing/nätfiske ut?

Ett vanligt upplägg av phishing är en e-post där du i en länk ska lämna ifrån dig användaruppgifter, konto- eller kreditkortsnummer.  Länken tar dig till företagets webbsida som ser äkta ut men innehåller en annan internetadress. På sidan ska du fylla i dina personliga uppgifter eller ”klicka här för att bekräfta dina uppgifter”. Vad som sker är att du ger nätbedragarna tillgång till personlig information utan att du vet om det. Om du är osäker på en webbadress kan du alltid kontrollera om adressen innehåller https som ger en indikation på om webbsidan är säker. Till vänster om adressen kan du också se ett litet hänglås. De flesta seriösa företag och organisationer ber inte om personliga uppgifter via e-post.

Du kan också få en e-post där det står att du betalat för mycket för en vara eller en tjänst och genom att lämna bank- eller kreditkortsnummer ska du få pengarna tillbaka. I andra e-post kan det stå att du har uppgett ett felaktigt lösenord för många gånger och måste skapa ett nytt. Genom att locka med erbjudanden i e-post kan bedragare ladda ner program med virus på din dator för att fånga upp känslig information som till exempel lösenord. Virus finns ofta i bifogade filer eller i länkar som ligger i e-posten. För att motverka att din dator blir angripen av virus, håll alltid virusskydd och brandvägg uppdaterade.

Vad ska du göra om du ändå blir utsatt för phishing/nätfiske?

Har du lämnat ut kort- eller kontouppgifter, spärra kortet och kontakta banken. Kontrollera också dina kontoutdrag. Polisanmäl alltid nätfiske och spara det du kan som bevis. Om du lämnat ut användarinformation till konton, ändra dina användaruppgifter snarast. Vid virusangrepp på datorn kan du även behöva rensa och uppdatera den. Har du ännu inte ID skydd, kan du skaffa det här för att bli mer trygg mot olika fomer av bedrägerier, samt få tillbaka pengar ifall du blir utsatt!

Laddar