ID-kapning - ett växande problem

Kreditbedrägerier och ID-kapningar ökar i snabb takt. Varje år sker det 173 000 bedrägerier och 85 000 ID-kapningar i Sverige*. Allt vanligare är att personer krävs på betalning för varor de inte köpt.

Därför vill vi på UC tipsa om några tidiga varningssignaler att hålla utkik efter. Vi bjuder även på tips hur du kan skydda dig mot ID-kapning och vad du bör göra om du blivit utsatt.

Det är enkelt att kapa någons identitet

Ofta behöver förövaren bara ändra din adress eller vittja din brevlåda för att få kontroll över din identitet. Många identiteter kapas även via internet. Sedan är det lätt att i ditt namn beställa kreditkort, teckna teleabonnemang eller handla mot faktura. En bedragare kan göra av med hundratusentals kronor på några dagar, utan att du märker något.

Nio tecken på att du kan ha blivit ID-kapad

  1. Du får meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig
  2. Du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor som du inte har beställt
  3. Du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt
  4. Du får papper från banken som du inte känner igen
  5. Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på kontoutdrag
  6. Du får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om
  7. Du får avslag på lån och krediter som du själv försöker ta
  8. Du upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig
  9. Du får ingen post eller får meddelande om adressändring som du inte har beställt

Tips!

Du vet väl att du kan välja att Skatteverket bara ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation? Spärra obehörig adressändring på www.skatteverket.se 

*Polisen

  • Våra ägare:

  • SEB
  • Handelsbanken
  • Swedbank
  • Nordea
  • Danske bank
  • Länsförsäkringar
Laddar