ID-kapning - ett växande problem

Kreditbedrägerier och ID-kapningar ökar i snabb takt. Varje år sker det 173 000 bedrägerier och 85 000 ID-kapningar i Sverige. Allt vanligare är att personer krävs på betalning för varor de inte köpt.

Därför vill vi på UC tipsa om några tidiga varningssignaler att hålla utkik efter. Vi bjuder även på tips hur du kan skydda dig mot ID-kapning och vad du bör göra om du blivit utsatt.

Det är enkelt att kapa någons identitet

Ofta behöver förövaren bara ändra din adress eller vittja din brevlåda för att få kontroll över din identitet. Många identiteter kapas även via internet. Sedan är det lätt att i ditt namn beställa kreditkort, teckna teleabonnemang eller handla mot faktura. En bedragare kan göra av med hundratusentals kronor på några dagar, utan att du märker något.

Nio tecken på att du kan ha blivit ID-kapad

1. Du får meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig

2. Du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor som du inte har beställt

3. Du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt

4. Du får papper från banken som du inte känner igen

5. Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på kontoutdrag

6. Du får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om

7. Du får avslag på lån och krediter som du själv försöker ta

8. Du upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig

9. Du får ingen post eller får meddelande om adressändring som du inte har beställt

 

Sju åtgärder du kan göra för att minska risken att bli utsatt för ID-kapning

1. Sätt lås på din brevlåda så att obehöriga inte kan ta din post och komma över personliga uppgifter, tex personuppgifter och koder. Ska du vara bortrest en längre tid bör du be en vän eller granne att tömma brevlådan regelbundet, alternativt lagra din post hos Posten.

2. Kasta inte personlig informationi soporna eller pappersinsamlingen. Till exempel brev från banken eller försäkringsbolaget där personnummer eller annan känslig information framgår.

3. Skylta inte på nätet när du reser bort. Var försiktig med statusuppdateringar i sociala medier, tala inte om att du är bortrest och hur länge. Kom också ihåg att många tjänster geotaggar dina inlägg (Facebook, Instagram, Twitter mfl).

4. Håll koll på informationen i din egen kreditupplysning. Genom tjänsten UC ID-Skydd får du sms eller epost när någon uppgift i din kreditupplysning ändras. Det betyder att du snabbt kan aggera om någon tex försöker ta ett lån eller handla på kredit i ditt namn. Blir du drabbad av ID-kapning hjälper UC dig att komma till rätta med problemen. Läs mer om UC ID-Skydd här.

5. Håll koll på ditt kontoutdrag och följ upp konstiga transaktioner och kontakta din bank omedelbart om något ser konstigt ut.

6. Var rädd om din plånbok och andra värdehandlingar. Har du förlorat ett ID-kort, körkort eller pass bör du snarast göra en förlustanmälan hos UC på tel: 0900-101 20 30 (samtalet kostar 95 kr). Läs mer om Förlustanmälan här.

7. Har du blivit utsatt för kreditbedrägeri eller ID-kapning, kontakta UC omedelbart och spärra ditt personnummer med en Bedrägerispärr och polisanmäl händelsen. Läs mer om Bedrägerispärr här.

Tips!

Du vet väl att du kan välja att Skatteverket bara ska godkänna adressändringar som görs med e-legitimation? Spärra obehörig adressändring på www.skatteverket.se 

  • Våra ägare:

  • SEB
  • Handelsbanken
  • Swedbank
  • Nordea
  • Danske bank
  • Länsförsäkringar