Frågor och svar om betalning & uppsägning

 

Tjänsten UC ID-Skydd säljs som abonnemang med 12 månaders bindningstid. Därefter löper tjänsten på månadsbasis med 1 månads uppsägningstid.

Tjänsten Kreditkollen säljs som månadsprenumeration utan bindningstid.

Första månadsbetalningen dras från ditt kort när du beställer tjänsten på minUC.se. Därefter dras månadsbeloppet per automatik från ditt kort varje månad på den dagen i månaden då du tecknade dig.

Engångstjänsterna Min Upplysning och Mitt Kreditbetyg betalas med kort eller via Swish.

För att uppdatera dina kortuppgifter loggar du först in på minUC.se och i inloggat läge klickar du på den orange knappen uppe i höger hörn. Välj sedan Betalningar i menyn.

Här hittar du dina aktiva tjänster och vid varje tjänst finns (dina aktuella kortuppgifter) en knapp där det står Byt kort. Klicka på knappen och fyll i dina nya kortuppgifter. Klicka sedan på Registrera.

Notera att du behöver uppdatera korttuppgifterna vid varje aktiv tjänst som du betalar för. Om du har mer än en aktiv tjänst uppdateras alltså inte kortuppgifterna per automatik för alla tjänster.

Glöm inte bort att öppna ditt betalkort för internetköp. Det gör du via din internetbank eller i din bank-app i telefonen.

OBS! Ifall du har fått ett mejl eller sms där vi vill att du uppdaterar dina kortuppgifter, men inte har ett nytt kort eller ett kort som fortfarande är aktivt, ber vi dig att uppdatera kortet ändå med befintliga uppgifter. Detta är på begäran av vår leverantör av kortbetalningar och har med vissa krav och regler att göra.

Den 4 oktober bytte vår fakturaleverantör Arvato namn till Riverty. För dig som är kund och betalar för din tjänst via faktura kommer ingen större förändring ske. Den enda skillnaden är att det står Riverty istället för Arvato på din faktura.

Du kommer få dina fakturor som vanligt och du behöver inte ansluta autogiro igen. Du kommer fortfarande kunna se och hantera din faktura i vår fakturaportal och du kan fortfarande betala fakturan med Swish.

Vid fakturafrågor är du välkommen att vända dig direkt till: uc.se@riverty.com

Du kan enkelt aktivera autogiro i vår fakturaportal. Logga in med BankID och väl inne i portalen väljer du Autogiro under Menu.

När autogirot blivit godkänt står det ”AUTOGIRO” på dina framtida fakturor.

För att säga upp din tjänst behöver du logga in på MinUC och i inloggat läge klicka på den orange knappen uppe i höger hörn. Välj Betalningar i menyn.

Här hittar du dina aktiva tjänster och vid varje tjänst finns en knapp där det står Avsluta. Klicka på knappen och följ stegen i rutan som visas på skärmen.

Avsluta-knappen syns inte om du har köpt tjänsten under de senaste 14 dagarna. Knappen blir synlig 15 dagar efter första köptillfället.

Hej👋
Vad kan jag hjälpa dig med?😊

Laddar
;